Logo

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 11 im. Szarych Szeregów w Stalowej Woli

Wizyta księdza biskupa
Jubileusz 30-lecia szkoły
rozpoczęcie roku
Zerówka

Biblioteka

PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE W BIBLIOTECE SZKOLNEJ NA CZAS TRWANIA PANDEMII COVID-19

Godziny pracy biblioteki szkolnej oraz zasady wypożyczania i zwrotów

biblioteka

Godziny pracy biblioteki szkolnej oraz zasady wypożyczania i zwrotów.

poniedziałek – piątek 8.00 – 14.00

Biblioteka szkolna informuje o możliwości wypożyczenia lektur lub zwrotu przez uczniów wypożyczonych materiałów (dokładny harmonogram zwrotu podręczników i innych wypożyczonych książek przekażą wychowawcy klas).

Po wcześniejszym telefonicznym zamówieniu (nr tel. 15 842 49 22 wew. 25) konkretnej książki do wypożyczenia, będzie można po nią przyjść w godzinach pracy biblioteki (możliwość odbioru książki tylko po okazaniu karty bibliotecznej lub legitymacji szkolnej). Zamówione książki będziemy wydawać przy głównym wejściu do szkoły, tak aby uczniowie lub rodzice nie musieli przechodzić wszystkich procedur związanych z wejściem na teren szkoły (mierzenie temperatury, wpis do księgi wejść i wyjść, 1 osoba w tym samym czasie w bibliotece). Wideodomofonem dzwonimy na dyżurkę, Pani woźna informuje bibliotekarza i czekamy na zamówioną książkę.

Natomiast w przypadku zwrotów prosimy dzwonić wideodomofonem na dyżurkę. Panie woźne, będą informowały bibliotekarza o przyjściu czytelnika i książki będą odbierane także przy głównym wejściu do szkoły, po czym trafią na 3 dniową kwarantannę i dopiero po tym czasie będą zwracane z konta czytelnika.

Logowanie do biblioteki

Regulamin biblioteki szkolnej

Szkolny Konkurs Czytelniczy Booktalking

Organizator konkursu:

Biblioteka Publicznej Szkoły Podstawowej nr 11 im. Szarych Szeregów w Stalowej Woli

Cele konkursu:

·         popularyzacja i podnoszenie poziomu czytelnictwa,

·         zachęcanie do sięgnięcia po różnego rodzaju literaturę,

·         upowszechnianie czytania dla przyjemności,

·         rozwijanie świadomości literackiej uczniów,

·         doskonalenie umiejętności autoprezentacji.

Zasady uczestnictwa:

1.      Konkurs adresowany jest do uczniów PSP nr 11 im. Szarych Szeregów w Stalowej Woli, podzielonych na następujące kategorie wiekowe:

·         uczniowie klas III-IV,

·         uczniowie klas V-VI,

·         uczniowie klas VII-VIII.

 

2.      Zadaniem uczestnika konkursu jest:

·         przygotowanie i nagranie ustnej prezentacji dowolnej książki trwająca nie dłużej niż 3 minuty;

·         nagraną prezentację należy przesłać pocztą elektroniczną na adres: m.sniosek@psp11.pl (organizator prześle je następnie komisji konkursowej, zbierze punktację jury i ustali zwycięzców);

·         uczeń może wybrać jeden ze stylów booktalkingu (streszczenie fabuły, zaprezentowanie głównego bohatera, przedstawienie tylko jednego epizodu, oddanie nastroju) lub wszystkie style połączyć w jednej prezentacji;

·         filmy można przesyłać na adres: m.sniosek@psp11.pl od dnia ogłoszenia konkursu do 30 kwietnia 2020 roku.

3.      Najciekawsze filmy po rozstrzygnięciu konkursu zostaną udostępnione na profilu szkoły w portalu Facebook.

 

Kryteria oceny prezentacji:

Jury powołane przez organizatorów będzie brało pod uwagę:

·         poprawność językową, płynność wypowiedzi, posługiwanie się stylem komunikatywnym,

·         przemyślaną kompozycję wypowiedzi, umiejętność gospodarowania czasem,

·         elementy istotne dla techniki booktalking (obecność książki podczas prezentacji, mówienie z pamięci, przywołanie najciekawszych fragmentów książki, prezentacja głównego wątku i bohaterów, podanie tytułu i autora książki, oddanie atmosfery książki, użycie elementów reklamy, umiejętność zainteresowaniaodbiorcy utworem, zaangażowanie emocjonalne, kontakt ze słuchaczami, zaskakujący sposób prezentacji, m.in. użycie multimediów oraz poinformowanie, jaki wpływ miała książka na prezentującego).

 

Czym jest booktalking?

Booktalking to krótkie zareklamowanie książki. Nie jest to streszczenie ani recenzja, ale raczej przedstawienie bohaterów, fabuły czy też kilku scen z książki w taki sposób, by słuchacze chcieli sięgnąć po nią i przeczytać ją samodzielnie. Booktalking to również dzielenie się ze słuchaczami swoim entuzjazmem do książek i zachęcanie do czytania dla przyjemności.

Główną zasadą prezentacji książek metodą booktalkingu jest nieujawnianie wszystkich informacji o książce, ale uwzględnianie tylko "kuszących" fragmentów. Prezentacje powinny być jak rzut okiem na to, co naprawdę ciekawego znajduje się między okładkami książki. Bibliotekarz prezentujący książki jest jednocześnie gawędziarzem i handlowcem.

 

Style booktalkingu:

·         Streszczenie fabuły - najłatwiejszy i najczęstszy sposób prezentacji

Technika ta polega na omówieniu głównych wątków lektury do momentu kulminacyjnego i zostawieniu słuchaczy z pytaniem: "Co dalej?"

·         Zaprezentowanie głównego bohatera

Można skupić się na jednej lub kilku głównych postaciach i wyjaśnić w wyniku jakich okoliczności znalazły się one w danej sytuacji. Można udawać bohatera książki i prowadzić narrację w pierwszej osobie liczby pojedynczej.

·         Przedstawienie tylko jednego epizodu

Opisujemy jedną scenę, anegdotę lub jedną krótką historię z dzieła, podkreślając, że jest to tylko jedna z przygód bohatera opowieści.

·         Oddanie nastroju

Nastrój książki przekazujemy odpowiednio modelując głos, dokonując zmian w jego brzmieniu, intensywności i rytmie. Powinniśmy również właściwie dobierać słowa, a jeżeli bohater mówi w charakterystyczny sposób, możemy go naśladować. Wykorzystuje się także unikatowy styl pisania autora, wplatając w swój tekst fragmenty z utworu w taki sposób, by oddać atmosferę książki.

Wszystkie te style można łączyć w jednej prezentacji.

 

Jak się przygotować?

- Czytaj, czytaj i jeszcze raz czytaj. Czytaj wszystko, co ci wpadnie w ręce.

- Notuj w trakcie czytania - autor, tytuł, fabuła, imiona bohaterów, miejsce i czas akcji, ciekawe epizody itd.
- Zastanów się, dlaczego podoba ci się książka, którą czytasz.
- Zapisz swoją gawędę słowo w słowo lub przygotuj plan bądź mapę pamięciową.

- Ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz. Przed lustrem, przed rodziną czy przyjaciółmi.
- Bądź wiarygodna/-y, mów z przekonaniem, w innym wypadku nikt nie "połknie haczyka".
- Do pierwszych prezentacji możesz wybrać utwory tworzące cykl powieści. Zainteresowanie jedną książką pociągnie za sobą chęć sięgnięcia po inne tomy tej serii.
- Jeśli masz możliwość - podpatruj innych.

 

Organizatorzy konkursu:

Michalina Śniosek

Renata Tutka

Lekcja biblioteczna

Uczniowie klasy VI b wraz z wychowawcą p. Anną Bat brali udział w spotkaniu zorganizowanym przez panią Renatę Tutkę w bibliotece szkolnej na temat  Konwencji o Prawach Dziecka. W tym roku była 30 rocznica powstania tego dokumentu. Każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa - prawa dziecka. Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku. Polska może poszczycić się bogatą tradycją związaną z promowaniem praw dziecka, począwszy od postaci Janusza Korczaka, cenionego na świecie działacza na rzecz godnego traktowania dzieci, po Ludwika Rajchmana, pomysłodawcę stworzenia międzynarodowej organizacji działającej na rzecz dzieci - UNICEF. Polska była również inicjatorem powstania Konwencji o prawach dziecka, gdyż przedłożyła Komisji Praw Człowieka ONZ jej pierwszy projekt. Uczniowie mieli możliwość poznania swoich praw. Zapoznali się również z księgozbiorem biblioteki na temat praw dziecka.

Anna Bat

Narodowe czytanie "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego

Narodowe czytanie Przedwiośnia
Narodowe czytanie Przedwiośnia
Narodowe czytanie Przedwiośnia

Konkurs logopedyczny

W bibliotece szkolnej odbył się 20 grudnia 2017 roku Logopedyczny Konkurs Recytatorski pt. "Trzeszczyki czyli trzeszczące wierszyki". Uczniowie zapoznali się z wierszami Agnieszki Frączek oraz zaprezentowali na konkursie.

 Wyniki są następujące:

I miejsce  Dominik Bednarowicz kl. III c, Agata Tutka kl. IV b

II miejsce  Gabriela Ożdżyńska kl. III e, Filip Kotwica kl. III e, Natalia Łyda kl. VI a

III miejsce Jakub Bednarek kl. I b, Alan Walawender kl. II a

Wszystkim laureatom gratulujemy i uczestnikom dziękujemy za udział w konkursie.

konkurs logopedyczny
konkurs logopedyczny
konkurs logopedyczny

Światowy Dzień Pluszowego Misia w bibliotece szkolnej

Choć trudno w to uwierzyć, pierwszy miś maskotka powstał 111 lat temu i do dziś pozostaje jedną z najpopularniejszych dziecięcych zabawek.

W związku ze świętem misia, 25 listopada uczniowie ze wszystkich klas przynieśli ze sobą swoje pluszowe przytulanki. Oprócz wystawy książek z misiem w roli głównej było pełno ciekawostek w prezentacji multimedialnej np. o historii pluszowego misia, o misiach bajkowych i tych prawdziwych - różnych gatunkach      i ich zwyczajach.Nie zabrakło głośnego czytania fragmentów ciekawych książek, których bohaterami są sympatyczne misie.Uczniowie mogli również obejrzeć film "Paddington". Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych stanowi podstawowy cel „spotkań z książką”.

Światowy Dzień Misia
Światowy Dzień Misia
Światowy Dzień Misia
Światowy Dzień Misia
Światowy Dzień Misia
Światowy Dzień Misia
Światowy Dzień Misia
Światowy Dzień Misia

Dzień Praw Dziecka

20 listopada – obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka. Z tej okazji w bibliotece  została podjęta inicjatywa, polegająca na zapoznaniu dzieci z ich prawami. W czasie zajęć  dzieci dowiedziały się, iż mają swoje prawa i powinny wiedzieć, jak z nich korzystać. Zaznajomiono ich również z Konwencją o  Prawach Dziecka. Głośno czytano opowiadania z książki "Moje prawa – ważna sprawa".

Dzień Praw Dziecka
Dzień Praw Dziecka
Dzień Praw Dziecka
Dzień Praw Dziecka
Dzień Praw Dziecka
Pasowanie na czytelnika
Pasowanie na czytelnika
Pasowanie na czytelnika
Pasowanie na czytelnika
Pasowanie na czytelnika
Głośne czytanie
Głośne czytanie
Głośne czytanie
Głośne czytanie
Głośne czytanie
Głośne czytanie
Głośne czytanie
Dzień Praw Dziecka
Dzień Praw Dziecka
Dzień Praw Dziecka
Dzień Praw Dziecka
Dzień Praw Dziecka

Pasowanie na czytelnika

W październiku 2015 roku odbyło się w bibliotece szkolnej uroczyste pasowanie na czytelnika wszystkich uczniów klas pierwszych. Dzieci zapoznały się z regulaminem biblioteki oraz poznały zasady wypożyczania elektronicznego. Otrzymały karty czytelnicze i mogły po raz pierwszy samodzielnie wypożyczyć książki.

Głośne czytanie

W pierwszym semestrze roku szkolnego 2015/16 w ramach akcji "Cała Polska czyta dzieciom" odbywało się w bibliotece szkolnej głośne czytanie książek. Zaproszeni goście to pani dyrektor Czesława Krystkowiak, pani logopeda Sylwia Majewska, pan przewodniczący Rady Rodziców Grzegorz Głowacki. Czytali oni uczniom swoje ulubione książki. Uczniowie słuchali z zainteresowaniem i uwagą. Spotkaniom w bibliotece przyświecał główny cel - propagowanie codziennego czytania dzieciom jako skutecznej i przyjaznej metody wspomagania ich wszechstronnego rozwoju oraz zachęcanie do czytania.

Teatr w bibliotece

W ciągu ostatnich dwóch miesięcy uczniowie naszej szkoły mogli skorzystać z oferty Telewizji Polskiej, dzięki której z różnych polskich teatrów transmitowano na żywo spektakle dla młodszej publiczności. I tak klasy pierwsze, czwarte i szóste obejrzały w bibliotece następujące sztuki: "Malutka czarownica", "Oskar i pani Róża", a ostatnio - 13 czerwca - "Fahrenheit".

Godziny pracy biblioteki

Poniedziałek               7.15 – 15.00

Wtorek                        7.15 – 15.00

Środa                          7.15 – 15.00

Czwartek                    7.15 – 15.00

Piątek                         7.15 – 15.00

DO WAKACJI 2020 POZOSTAŁO

272

dni

1

godzin

27

minut

7

sekund

Najnowsze galerie