Logo

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 11 im. Szarych Szeregów w Stalowej Woli

Ogłoszenia

Europejski Dzień Logopedy

Europejski Dzień Logopedy
Europejski Dzień Logopedy obchodzony jest 6 marca we wszystkich krajach Unii Europejskie. 

Z tej okazji w naszej szkole logopeda pani Sylwia Majewska zorganizowała zajęcia dla dzieci na świetlicy : pokaz pomocy logopedycznych, prezentacja ćwiczeń oddechowych i artykulacyjnych oraz zabawy w postaci podłogowej gry planszowej angażującej zmysły.

Kim jest logopeda i czym się zajmuje?

Logopeda diagnozuje, a następnie leczy wady mowy. Analizuje mowę rozumianą jako przekazywanie i odbiór informacji, czyli porozumiewanie się. 

Warto dodać, że poza leczeniem wad wymowy, logopeda pracuje również z dziećmi dwujęzycznymi, zespołem Aspergera i autyzmem.  Pomocy u logopedy szukają także rodzice dzieci jąkających się i niedosłyszących. Co więcej, logopedę odwiedzają dyslektycy.

Na pewno nie należy czekać, aż dziecko wyrośnie z wady wymowy. Warto skorzystać z konsultacji logopedy, gdy zaobserwujemy u swojej pociechy:

·        zmiany anatomiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego: nieprawidłową budowę języka (zbyt krótkie wędzidełko językowe), wady zgryzu, anomalie zębowe;

·        zauważymy, że jego rozwój psychomotoryczny i emocjonalny przebiega wolniej niż u rówieśników;

·        wymowa dziecka nie spełnia standardów rozwoju mowy właściwych danemu wiekowi;

·        z noworodkiem, aby się dowiedzieć, czy maluch prawidłowo oddycha, połyka, ssie - rozwój tych funkcji ma wpływ na wymowę dziecka w przyszłości.

 Zdecydowanie najczęściej do logopedy trafiają dzieci z wadami wymowy i zaburzeniami artykulacji. Aby ustalić skuteczną terapię, specjalista musi dobrze poznać pacjenta. Ogląda narządy mowne i sprawdza ich motorykę. Nieprawidłowa budowa może dotyczyć języka (za mały, za duży, ze zbyt krótkim wędzidełkiem językowym), podniebienia miękkiego i twardego (różnego typu rozszczepy), rzadziej warg (niedokształcenie wargi górnej, wędzidełko, które ogranicza jej ruchomość), uzębienia (wadliwy zgryz, brak zębów), żuchwy (ruchomość). Jeśli dziecko myli głoski, logopeda sprawdzi słuch fonematyczny, wykona badanie słuchu fizycznego oraz tzw. autokontrolę słuchową. Niejednokrotnie bowiem dziecko jest przekonane, że mówi dobrze. Dopiero nagranie jego wypowiedzi i odtworzenie pozwala uświadomić mu konieczność pracy nad wymową. Jeżeli dziecko chodzi do szkoły, logopeda, chcąc sprawdzić, czy wada ma odbicie w piśmie, poprosi o zeszyty ucznia. Jeśli tak, to terapia będzie również obejmowała pisanie. Ważnym źródłem informacji jest wywiad z rodzicami. Logopeda będzie pytał, kiedy dziecko zaczęło mówić, jak mowa się rozwijała, czy ktoś w otoczeniu malca ma wady wymowy (starsze rodzeństwo, rodzice lub opiekunowie), czy dziecko przechodziło jakieś ciężkie choroby. Zapyta też, jak rozwijała się mowa u rodziców. W razie potrzeby skieruje dziecko na badanie audiologiczne (przy niedosłuchu), do laryngologa, by potwierdził lub wykluczył powiększenie trzeciego migdałka, polipy, skrzywienie przegrody nosowej. W niektórych przypadkach przydatne bywa także badanie psychologiczne czy neurologiczne.

 S. Majewska

DO WAKACJI 2024 POZOSTAŁO

84

dni

7

godzin

51

minut

46

sekund

Najnowsze galerie