Logo

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 11 im. Szarych Szeregów w Stalowej Woli

Stalowa Sowa
Jubileusz 30-lecia szkoły
Jubileusz 30-lecia szkoły
Jubileusz 30-lecia szkoły
Jubileusz 30-lecia szkoły
Paderewski

Rok szkolny 2017/2018

Wyjazd integracyjny klasy „0”

28 września grupa dzieci z klasy „0” wraz z rodzicami i wychowawczyniami brały udział w wyjeździe integracyjnym w Obojnej w „Madejówce”.  

Na rozległym terenie gospodarstwa agroturystycznego mieszczą się stajnie oraz zwierzyniec, po którym oprowadzała nas właścicielka  pani Agnieszka Madej. Opowiadała nam z wielką pasją o wielu gatunkach zwierząt, którymi się opiekuje.  Dzieci poznały wygląd i zwyczaje zwierząt w gospodarstwie, a były wśród nich: konie, osiołki, owce, kozy, lama, strusie, króliki oraz liczne ptactwo: pawie, gołębie, perliczki, papugi i inne.  Mogły także karmić zwierzaki ich przysmakami: marchewką, jabłkami, burakami i liśćmi kapusty. Największą furorę zrobiły kocięta, które biegały pomiędzy dziećmi, pozwalały się brać na ręce i głaskać. Dzieci spacerowały po pobliskim lesie, szukając grzybów, obserwując różne gatunki roślin i zwierząt żyjących w środowisku naturalnym. Widzieliśmy stado pasących się na wybiegu koni oraz  klacz z trzytygodniowym źrebakiem. Po zwiedzaniu przyszedł czas na małe „co nieco” - dzieci i rodzice mogli  zasmakować „podpłomyków”  -  placuszków pieczonych na blasze  oraz  pieczonych na ognisku kiełbasek, chleba ze smalcem i kiszonymi ogórkami przygotowanego przez gospodynię. Kolejną atrakcją była przejażdżka po okolicy bryczką,  zaprzężoną w dwie klacze. Siedząc wygodnie na ławeczkach zwiedzaliśmy malowniczą okolicę i obserwowaliśmy jesienną przyrodę.  Nikt nie pominął  jazdy konnej na loży, z której skorzystali nawet rodzice.  Na wyjeździe świętowaliśmy również  Dzień Chłopca. Dziewczynki wręczyły swoim szkolnym kolegom drobne upominki oraz złożyły życzenia. Kolejną świetną zabawą były zawody sportowe z przeszkodami. Dużo radości dostarczyły dzieciom zabawy na  placu  zabaw, gdzie miały do dyspozycji:  trampolinę, zjeżdżalnie, huśtawki, mnóstwo miejsca do biegania i gry w piłkę.  Będziemy miło wspominać to niezwykłe miejsce i jego przemiłą  gospodynię.  W „Madejówce”  można ciekawie spędzić czas z całą rodziną i dostarczyć dzieciom moc atrakcji.

Opracowała  Anna  Baniuch

Wycieczka do Straży Pożarnej w Stalowej Woli

16 maja 2018 r. dzieci z klasy „0”  i  I A odbyły wycieczkę do Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Stalowej Woli z okazji Dnia Strażaka.  Przed wycieczką została przeprowadzona rozmowa, podczas której dzieci przypomniały sobie  zasady bezpiecznego poruszania się na drodze dojazdowej i wyjazdowej ze straży pożarnej, oraz zasady właściwego zachowania się w miejscach takich jak remiza. Po wejściu do budynku, przywitaliśmy najpierw wszystkich strażaków pełniących dyżur na stanowisku dowodzenia i przekazywania komunikatów oraz obejrzeliśmy je.  Dzieci zobaczyły jak wygląda codzienna praca strażaków oraz samochody i sprzęt pożarniczy stanowiący wyposażenie jednostki.  Z wielkim zaciekawieniem wysłuchały pogadanki o akcjach ratowniczo – gaśniczych. Dowiedziały się też wiele na temat  niebezpieczeństw czyhających na nie w domu i różnych innych miejscach. Strażacy uświadomili dzieciom że:

·         nie wolno: bawić się zapałkami, zapalniczką czy  urządzeniami elektrycznymi znajdującymi się w domu,

·         co zrobić jeśli w domu zauważymy pożar i  jak powiadomić straż pożarną dzwoniąc na numer alarmowy 998 i podając dokładny adres, imię  i nazwisko oraz swój numer telefonu,

·         jak zachować się w razie pożaru (sami nie gasimy pożaru, nie otwieramy okien, nie chowamy się w trudno dostępnych miejscach, jak najszybciej opuszczamy pomieszczenie, zawsze słuchamy poleceń ratowników).

Dzieci miały możliwość wejścia do wozu strażackiego, przymierzenia hełmu i stroju  strażaka jadącego na akcję. Potem strażacy włączyli syreny alarmowe i światła ostrzegawcze w wozach strażackich. Zaprezentowali nam także inny sprzęt: wóz z  wielką drabiną, sygnalizatory i gadżety strażaka znajdujące się w kurtce, wyposażenie samochodu strażackiego. Jedną z największych atrakcji była rura, którą strażacy zjeżdżają na dół do wozów strażackich.  Mieliśmy także chwilkę na zrobienie pamiątkowych zdjęć. W podziękowaniu za ciężką i ofiarną pracę, złożyliśmy strażakom życzenia, wręczyliśmy laurki i rysunki.

Tak zdobyta wiedza zachowa się na długo w pamięci dzieci.

Anna Baniuch i Halina Madej

Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c
Wizyta w Straży Pożarnej - 0 i kl.I c

W królestwie czekolady

13 kwietnia 2018 r.  „zerówka” obchodziła Światowy  Dzień  Czekolady.

W tym dniu obowiązywał ubiór w kolorach czekolady: brąz lub biel. Zabawy na zajęciach, konkursy miały na celu popularyzację i upowszechnienie historii czekolady oraz jej wartości zdrowotnych, a przede wszystkim kształtowanie pożądanych postaw dotyczących wiedzy o zdrowym stylu życia, pokazaniu konieczności zachowania umiaru w jedzeniu słodyczy. Najpierw dzieci wysłuchały krótkiego opowiadania o królewnie Pralince, którą zły czarodziej zamienił w czekoladowy posąg. Żeby odczarować królewnę, miały za zadanie rozwiązać trzy czekoladowe zadania. W pierwszym zadaniu dzieci rozpoznawały, nazywały oraz dzieliły na sylaby różne rodzaje słodyczy. W drugim, układały za pomocą cukierków  działania na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Natomiast w trzecim zadaniu tzw.: „Znikająca czekolada” musiały sprawdzić, który kawałek czekolady jest najmniejszy i go zjeść :-) mniam… Czekolada to jeden z najbardziej popularnych smakołyków na całym świecie. Jej podstawowe składniki to miazga kakaowa i masło kakaowe. Czekolada zawiera witaminy: A, E, wiele witamin z grupy B oraz kwas foliowy, żelazo, magnez, cynk, i potas. Surowcem do wyrobu ulubionego przysmaku dla dzieci i dorosłych jest ziarno kakaowe otrzymywane z osiągającego 10m wysokości drzewa kakaowca. Uprawia się je na wybrzeżu Kości Słoniowej, w Brazylii, Ekwadorze, Indonezji i Malezji. Po zebraniu nasion kakaowca suszy się je, oczyszcza, pali, odtłuszcza i drobniutko mieli. Potem dodaje się tłuszcz kakaowy, cukier puder, mleko w proszku, orzechy i kawę. Cały ten proces powstania czekolady przedszkolakom łatwiej było zrozumieć i prześledzić na podstawie kolejnych obrazków. Ciekawostką jest fakt, iż dopiero w 1528r Ferdynand Cortez przywiózł na dwór hiszpański ziarna kakaowca, które nie zrobiły pozytywnego wrażenia a wręcz przeciwnie, smak ziarenek uważano wówczas za gorzki. Mimo to z czasem zaczęto ten smakołyk nazywać „brązowym złotem”, którym każdy mógł się rozkoszować. Na co dzień w sklepach mamy ogromny wybór czekolad i wyrobów czekoladowych. Chcąc dokonać dobrego wyboru powinniśmy znać ich zawartość. Największe właściwości zdrowotne maja te, które zawierają najwięcej miazgi kakaowej. Główne rodzaje czekolad to: czekolada gorzka  zawiera od 70 do 95% miazgi kakaowej, masło kakaowe, niewiele cukru i dodatków smakowych; czekolada deserowa zawiera od 30 do 70 % miazgi kakaowej, reszta to tłuszcz, cukier i dodatki, także nadzienie ; czekolada mleczna zawiera do 50% miazgi kakaowej, pozostałe 50% to cukier i tłuszcz; czekolada biała zdaniem dietetyków nie powinna być nazywana czekoladą, gdyż nie zawiera miazgi kakaowej, jedynie tłuszcz kakaowy tłuszcze roślinne, aromaty i inne składniki; wyroby czekoladopodobne  zawierają mniej niż 7% miazgi kakaowej.  Poznając różne rodzaje czekolad okazuje się, że ta najwłaściwsza to czekolada gorzka i chociaż najmniej słodka i smaczna, to najzdrowsza. Dzieci degustując różne rodzaje czekolad dowiedziały się, że można ją zrobić nie tylko w fabryce ale u siebie w domu używając takich składników jak: masło, mleko, mleko w proszku, troszkę cukru, kakao i dodać jeszcze jeden zdrowy składnik którym są orzechy. Po obiedzie, przystąpiliśmy do wykonania deseru – czekoladowego torciku z wafli przełożonego nutellą. W super dobrych humorach, bo czekolada poprawia nastrój zakończyliśmy czekoladowy dzień. Niestety, musimy pamiętać, że czekoladę należy jeść z umiarem!!!

Anna Baniuch

Zerówka w królestwie czekolady
Zerówka w królestwie czekolady
Zerówka w królestwie czekolady
Zerówka w królestwie czekolady
Zerówka w królestwie czekolady
Zerówka w królestwie czekolady

Wycieczka zerówki do Janowa Lubelskiego

„ZOOM  NATURY”

24 maja 2018r. grupa „0” wybrała się na wycieczkę do Janowa Lubelskiego. Park nad zalewem, to miejsce wielu atrakcji dla dzieci. W części centralnej znajdują się cztery budynki  – edukacyjne laboratoria wiedzy:  Zoom Natury, Energii i Recyklingu, Awifauny    i Troposfery oraz  Runo Leśne.   

W pierwszej ekspozycji widzieliśmy duże terrarium  z  agamą błotną, aksolotlami  meksykańskimi, żółwiami. W akwariach podziwialiśmy z bliska, najciekawsze gatunki ryb z afrykańskich oraz polskich rzek i jezior. Wśród niezwykłych roślin znalazły się: wrażliwa na dotyk mimoza i owadożerna muchówka. Multimedia przybliżyły nam najważniejsze zagadnienia z zakresu botaniki i zoologii. Fotografie trójwymiarowe w ekspozytorach Zoomu przedstawiają najciekawsze gatunki owadów i pajęczaków oraz roślin występujących w Janowie Lubelskim. Widzieliśmy w trójwymiarze  zjawiskowe ważki, motyle, pajęczaki,  modliszki, sieciarki i chrząszcze oraz rzadkie rośliny chronione. Lasy Janowskie stanowią największą w kraju ostoję ważek, znajduje się tu aż 80% gatunków tych owadów występujących w Polsce, z czego 9 gatunków jest na "Czerwonej liście ważek w Polsce".  Jednak największą atrakcją dla dzieci okazała się multimedialna podłoga. Skacząc na niej mogły rozganiać pływające po podłodze wśród kamieni ryby.  

Druga ekspozycja koncentrowała się na energii i recyklingu. Zdobyliśmy tu informacje o różnych rodzajach, źródłach i sposobach wykorzystania energii. Widzieliśmy mechanizm działania elektrowni wodnej i wiatrowej. Sami, dmuchając w metalowe wiatraczki wyprodukowaliśmy prąd  elektryczny, który rozświetlił symbol recyklingu. Widzieliśmy przykłady nowego i praktycznego zastosowania starych, niepotrzebnych przedmiotów i materiałów.  Jedna ze ścian była wykonana z mozaiki z odzyskanego szkła, druga z butelek plastikowych, a stół miał nogi z tekturowych gilz. Oglądaliśmy też przygotowane preparaty oraz obiekty niewidoczne gołym okiem pod mikroskopami, np. nasze włosy.

Halo, halo! Tutaj ptasie radio w brzozowym gaju,
Nadajemy audycję z ptasiego kraju.
Proszę, niech każdy nastawi aparat,
Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad...

Trzecia ekspozycja nauczyła nas  rozpoznać ptaki po ich świergocie, piórach, gniazdach, jajkach. Instalacja obejmuje 24 gatunki ptaków z Lasów Janowskich w tym orła bielika, mysikrólika, łabędzia niemego. Niestety, człowiek nie lata (chyba, że samolotem), ale w Zoomie mogliśmy poszybować razem z interaktywnym ptakiem. Zabawa polegała na odwzorowywaniu lotu ptaka przez dzieci i sterowaniu modelem za pomocą gestów.  Poruszając ramionami, podobnie jak ptak, wprawialiśmy w ruch mechanicznego ptaka.

Mogliśmy poznać tajniki atmosfery ziemskiej oraz dowiedzieć, co dzieje się w kolejnych jej warstwach. Jak powstaje zorza polarna, chmury, huragany, powodzie, susza, tsunami czy eksplozja wulkanu oraz  gwałtowne zjawiska pogodowe. Patrząc przez teleskop przypomnieliśmy sobie informacje dotyczące naszego Układu Słonecznego i planet. 

Czwarta ekspozycja przeniosła nas do lasu. Rozpoczęliśmy wycieczkę w strefie liści, poprzez świat łodyg, pni i przeszliśmy pod ziemię do korzeni. Przestrzeń laboratorium zawiera elementy: warsztatowe, multimedialne i sensoryczno-ruchowe. Pierwszą przestrzenią otwierającą wnętrze leśnego przedszkola jest strefa edukacyjna. W części środkowej ekspozycji znajduje się strefa multimedialno-edukacyjna:  multimedialny zielnik, jagody,  dziuple w pniach drzew, stanowiska odsłuchowe. W końcowej części laboratorium, w strefie sensoryczno-ruchowej, mogliśmy poruszać podwieszonymi korzeniami warzyw i traw, poznać bogactwo nasion i zapachów roślin zielnych i drzew oraz wyhodować własną roślinę.

Następnie była beztroska, wspaniała zabawa na świeżym powietrzu w Parku Kreatywnym     i karmienie stadka dzikich kaczek, które wyszły na ląd. Pokonywaliśmy tor przeszkód w Parku Linowym gdzie rozwijaliśmy naszą sprawność fizyczną. Trasa zawierała aż 12 przeszkód: grzybki, podesty, siatkę, obręcze, nietoperze, kacze nóżki, mostek, pająka, siatkę z belkami, tunel, biedronki oraz na koniec mini zjazd tyrolski.

Wycieczka była bardzo udana; dopisała nam pogoda i humor. Trochę zmęczeni, po pięciu godzinach zabawy wróciliśmy do szkoły.

 Anna Baniuch 

Spotkanie z Mikołajem

"Idzie, idzie Święty z nieba,
Oto jest wśród nas,
Witaj Święty Mikołaju,

Witaj, witaj nam"

 

6 grudnia 2017r. pojawił się w naszej klasie długo oczekiwany przez wszystkich gość - Święty Mikołaj! Dzieci z wielkim przejęciem nasłuchiwały dźwięku dzwoneczków... Wreszcie nastąpił ten moment, kiedy utrudzony podróżą Mikołaj wszedł do sali w asyście aniołów. Powitaliśmy gościa wierszami i piosenkami. Potem św. Mikołaj wręczał prezenty każdemu dziecku  i pozował do pamiątkowego zdjęcia. Dzieci były troszkę zawstydzone, poważne, szczęśliwe i rozpromienione. Oprócz pełnego prezentów worka św. Mikołaj przywiózł ze sobą dużo uśmiechu i radości. Rozmawiał z dziećmi, zachęcał ich, aby były grzeczne, słuchały rodziców i pań nauczycielek. Oczekiwana cały rok wizyta św. Mikołaja  minęła w bardzo miłej atmosferze i przyniosła dzieciakom wiele radości.  Warto było być grzecznym cały rok!

Anna Baniuch

Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce
Mikołaj w zerówce

Wizyta "zerówki" w Muzeum Regionalnym- T. Makowski

12 kwietnia 2018r.  grupa „0” ponownie wybrała się do Muzeum Regionalnego w Rozwadowie na wystawę malarstwa Tadeusza Makowskiego. To jeden z najważniejszych polskich artystów XX wieku, współtwórca Ecole de Paris. Znany jest głównie z kubizujących obrazów dzieci oraz innych kompozycji. Pani Beata, oprowadzając nas po salach, pięknie opowiadała o życiu artysty i jego twórczości. Większość życia spędził on w Paryżu, gdzie szukał „nowych dróg”, swojej drogi do doskonałości. Malarz nie założył rodziny, nie dbał o jakość swojego życia, bo to sztuka była całym jego światem. Dzieci dowiedziały się co Makowski najbardziej lubił malować i w jaki sposób to robił. Każdy artysta preferuje w swojej twórczości coś, co wyróżnia go z grona innych artystów. Może to być temat, kolorystyka, technika. Motywem rozpoznawczym u Makowskiego jest postać dziecka ukazana na tle pejzażu, na drodze, w pracowni artysty, w towarzystwie ptaków i zwierząt domowych.  Mali bohaterowie tych obrazów, przedstawieni są w sposób naiwny, w zgeometryzowanej formie, niczym wystrugane z drewna figurki w szpiczastych czapeczkach. Zapraszają nas do swojego melancholijnego świata przepełnionego emocjami, doskonale oddającego wrażliwość Makowskiego. Dzieci poznały różne gatunki, techniki i style malarskie: portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, grafika; od drzeworytu, po obrazy olejne; od realizmu po kubizm. W czasie zajęć warsztatowych dzieci mogły rozwijać swoje malarskie zdolności, wyobraźnię i myślenie przestrzenne. Otrzymały na kartkach geometryczną kompozycję, którą przy pomocy kredek musiały zamienić w realistyczną scenę. Z brył powstały: samochody jadące po drodze, warzywa, owoce, kwiaty, zabawki i inne. Zerówkowicze poradzili sobie z tym zadaniem na szóstkę. Może, niektórzy z nich kiedyś rozwiną swój talent podobnie jak Tadeusz Makowski.

 Anna Baniuch

„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski
„MALARZ i JEGO MODELE” -Tadeusz Makowski

Fascynujący świat pająków

  Wystawa  Przyrodnicza

5 kwietnia 2018 r. grupa „0” wraz z wychowawczynią i rodzicami, oglądała przyrodniczą wystawę edukacyjną w Muzeum Regionalnym. Na tej ekspozycji dzieci miały okazję zobaczyć kilkadziesiąt żywych okazów pająków i skorpionów, pochodzących z obu Ameryk, Azji, Australii i Afryki. Wśród prezentowanych okazów widzieliśmy: Ptasznika królewskiego, Ptasznika cytrusowego, czarną Wdowę, Skorpiona cesarskiego, Wije i wiele innych. Naszą niezwykłą, przyrodniczą przygodę rozpoczęliśmy wraz z bohaterami „Bajki o trzech pająkach”. Pani Dominika na przykładzie pluszowych zabawek omówiła z nami budowę pająków, pokazała ich wylinki oraz pozwoliła trzymać na ręce wije o dwustu nogach. Opowiadała jak wygląda życie pająków, gdzie można je spotkać, jak produkują sieć i czy każdy z nich to robi oraz czy mogą one być dla ludzi pożyteczne? Dzieci również zadawały pytania: np. czy wszystkie pająki produkują  jad i są dla nas niebezpieczne? Jakie gatunki pająków występują w Polsce? Podchodząc do kolejnych terrariów, nasza przewodniczka dokładnie opowiadała dzieciom o danym gatunku pająka i odpowiadała na pytania. Mieliśmy również okazję zobaczyć delikatne, pajęcze sieci, które służą tym zwierzętom jako kokony, sieci łowne i do poruszania się. Pajęczyny Nefila są niezniszczalne, a inne posiadają właściwości lecznicze. Dużą atrakcją był również dla dzieci świecący na niebiesko skorpion.  Po zwiedzeniu wystawy, przystąpiliśmy do części warsztatowej. W oparciu o bajkę „Pszczółka Maja” mogliśmy poznać życie pajęczycy Tekli. Najpierw wykonaliśmy pajęczą sieć na papierowym talerzyku przy pomocy włóczki, a potem samą Teklę z kolorowych drucików kreatywnych. Wszystkie prace dzieci były przepiękne. Wystawa dostarczyła maluchom wielu wrażeń i  wiedzy, którą na pewno zapamiętali.

Opracowała  Anna Baniuch

ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW 0
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW
ŚWIAT  PAJĄKÓW

Jasełka w zerówce

Boże Narodzenie to czas, kiedy wszyscy stają się dla siebie bardziej życzliwi oraz zapominają o wszelkich sporach i waśniach. Aby podkreślić wyjątkowy charakter tych świąt, 19 grudnia uczniowie klasy „0” wystawili jasełka.

W jadalni szkolnej zgromadzona publiczność: dyrekcja szkoły i uczniowie klas pierwszych z wychowawcami - przeżywali historię Maryi i Józefa szukających schronienia, po długiej wędrówce do Betlejem. Widzowie mogli przypomnieć sobie, jak to Trzej Królowie odnaleźli nowonarodzone dzieciątko. Podziwiali oni również pasterzy, którzy oddali hołd malutkiemu Jezusowi oraz piękne anioły zstępujące tego dnia na ziemię. Mali artyści przypomnieli tradycje i zwyczaje związane ze zbliżającymi się świętami, ale przede wszystkim podkreślili ponadczasowe, duchowe przesłanie Bożego Narodzenia. Cud, który stał się owej cichej nocy między Ziemią a Niebem w maleńkiej, zimnej, ubogiej stajence, przypomniał wszystkim uczestnikom, tym na scenie i tym na widowni, o prawdziwym wymiarze świąt. Uświadomił nam, że miłość, wiara, nadzieja i życzliwość bijąca z szopki jest ponad wszystkie przyziemne sprawy, jak zakupy, porządki, wypieki, a maleńki Jezus daje siły do walki z samym sobą i swoimi słabościami.

W pięknych strojach przygotowanych przez rodziców, z wielkim przejęciem i zaangażowaniem artyści odegrali swoje role. Pięknie zaśpiewali znane wszystkim kolędy: „ Wśród nocnej ciszy”, „Dzisiaj w Betlejem”, „Przybieżeli do Betlejem pasterze”,Lulajże Jezuniu”i pastorałki: „Szła kolęda w noc grudniową”, „Świeć gwiazdeczko”, „Był pastuszek bosy”, „Nasza kolęda”, „Kolędnicy wędrownicy” , które zrobiły na wszystkich bardzo duże wrażenie.

Po jasełkach pani dyrektor Joanna Niwierska przekazała wszystkim zgromadzonym świąteczne życzenia, a pani wicedyrektor Lidia Gołębiowska poczęstowała dzieci z klasy „0” słodyczami.

Tego samego dnia popołudniu, dzieci wystąpiły przed swoimi rodzinami. Występ wywołał wzruszenie na twarzach zaproszonych gości. Piękne jasełka w wykonaniu „zerówkowiczów” wprowadziły wszystkich w świąteczny nastrój. Spotkanie przepełnione było radością dzieci oraz wzruszeniem rodziców, dumnych ze swych pociech.

Niech radość Świąt Bożego Narodzenia towarzyszy wszystkim przez cały Nowy 2018 Rok!

 

Jasełka przygotowała Anna Baniuch

Muzyka Katarzyna Pisera

Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Jasełka w zerówce
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Pasowanie na ucznia zerówki
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w fabryce baniek
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum
Wizyta w muzeum

Pasowanie na "Zerówkowicza"

13 października 2017 r. odbyło się w naszej szkole uroczyste pasowanie dzieci z klasy „O” na „zerówkowicza”. W piątkowe popołudnie do szkoły wraz z dziećmi przybyli ich rodzice i opiekunowie oraz zaproszona dyrekcja szkoły: pani dyrektor Joanna Niwierska oraz panie wicedyrektorki  Lidia Gołębiowska i Maria Linek. Dzieci zaprezentowały się bardzo pięknie. Wcieliły się w rolę krasnoludków i wspólnie z panią wychowawczynią wmaszerowały do sali śpiewając, jak chętnie chodzą do szkoły i jak się w niej dobrze czują. Wykonały też  piosenkę o misiach, przyjaźni,  magicznych słowach oraz tym jak wiele się uczą każdego dnia. Były też wspólne i indywidualne recytacje oraz scenka pt.”Powitanie szkoły”. Pomyślnie zdały również egzamin z wiedzy o polskich symbolach narodowych. W końcu nastąpił najważniejszy dla wszystkich moment  -  Pasowanie. Wszystkie dzieci z dumą wypowiadały słowo "ślubuję".
Pani dyrektor Joanna Niwierska pasowała każdego z uczniów specjalnym ołówkiem na „zerówkowicza”. O tym, jak głęboko do serca wzięły sobie powagę uroczystości nasi najmłodsi uczniowie, świadczyły ich skupione miny, cisza panująca podczas pasowania. Po pasowaniu pani dyrektor  pogratulowała dzieciom i ich wzruszonym rodzicom oraz podziękowała nauczycielkom za piękne przygotowanie  uroczystości. 
Po występie dzieci udały się do swojej sali lekcyjnej, gdzie otrzymały od wychowawczyni  pamiątkowe  dyplomy.  Na dzieci czekał również słodki poczęstunek przygotowany przez rodziców. Wszyscy wspólnie bawili się przy  piosence pt. „Kukułka”. 
Myślę, że uroczystość ta dała wszystkim wiele emocji, szczególnie rodzicom dumnym ze swych pociech i na długo zapadnie w pamięci każdego dziecka, bo:  „Rzecz  to  wielka niesłychanie, gdy  się  zerówkowiczem  zostanie”. 

Anna Baniuch,  Katarzyna Pisera

Wycieczka klasy "0" do manufaktury ozdób choinkowych

W dniu 16 X 2017r. klasa „O” udała się wraz z wychowawczynią i rodzicami na wycieczkę  do Nowej Dęby, do Manufaktury Ozdób Choinkowych pana Janusza Bilińskiego. Po przybyciu na miejsce czekał na nas przewodnik, który rozpoczął  zwiedzanie od oprowadzenia po muzeum. Ciekawie opowiadał o zgromadzonych bombkach, wiszących na choinkach  z różnych epok i części świata. Znajdują się tu  tysiące unikatowych, ręcznie malowanych  i niepowtarzalnych ozdób wykonanych tradycyjną metodą. Następnie pokazał nam jak powstaje bombka, jak szklana rurka zamienia się w dzieło sztuki. Dzieci obserwowały proces rozgrzewania szkła i „dmuchania” kształtu bombki. W malarni podziwiały artystyczną pracę pań dekoratorek, które najpierw malowały wzór na bombkach, a następnie obsypywały je różnobarwnymi  brokatami. Niektóre ozdoby były malowane ręcznie pędzelkiem i specjalnymi farbkami. Na sali unosił się specyficzny, a zarazem magiczny zapach świąt  Bożego Narodzenia. Całą halę fabryki ozdabiały podwieszane dekoracje świąteczne z mnóstwem różnego rodzaju ozdób: ciasteczek, zwierzątek, aniołków, grzybków, serduszek, bombek okrągłych i wielu innych kształtach i kolorach. Po zwiedzeniu manufaktury nadszedł czas na twórczą pracę dzieci, które zgromadziły się przy długim stole. Każde dziecko otrzymało czerwoną, okrągłą banieczkę, na której malowało wzór klejem, a potem można ją było obsypać różnymi kolorami błyszczących brokatów.  Gotowe prace trafiły na stojak, do suszenia pod specjalnymi lampami. Będzie to dla dzieci szczególna ozdoba choinkowa wykonana i zaprojektowana własnoręcznie.

Wszystkim bardzo podobała się wycieczka, która dostarczyła wielu wrażeń i wiadomości o tym,  jak powstają świąteczne ozdoby choinkowe.

Anna Baniuch 

Wystawa „MACHINY LEONARDA da VINCI”

18 X 2017r. w środowy, mglisty poranek, klasa „O” wraz z wychowawczynią i rodzicami – opiekunami, wybrała się do Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli, na interaktywną wystawę pt. „Machiny Leonarda da Vinci”. Dzieci dowiedziały się kim był właściwie Leonardo di ser Piero da Vinci. Uchodził on za jedną z najbardziej utalentowanych osób w historii. Był wybitnym włoskim: malarzem, wynalazcą, rzeźbiarzem, anatomem i filozofem. Zaczęliśmy oglądać wystawę od reprodukcji najbardziej znanych dzieł Leonarda da Vinci, o których w bardzo interesujący sposób opowiadała nam pani Beata Trybała. Podziwialiśmy autoportrety malarza, „Damę z łasiczką”, „Mona-Lizę”, „Ostatnią wieczerzę” oraz wiele innych obrazów. Zapoznaliśmy się z różnymi dziedzinami sztuki, którymi posługiwał się mistrz. Następnie przeszliśmy do części interaktywnej, w której zgromadzone były ogromne i małe wynalazki Leonarda np.: rower, samochód, skrzydła do latania (pierwowzór samolotu), spadochron, helikopter, armatę, czołg, katapultę, różne rodzaje łożysk kulkowych, statek i inne. Były to repliki modeli wynalazków oraz notatki projektów technicznych artysty, wykonanych przez włoskich rzemieślników na podstawie oryginalnych szkiców Leonarda. Dzieci  mogły potem te modele wprawiać w ruch i lepiej poznać zasady ich działania. Dowiedziały się również co to znaczy:  „Mieć talent”, „Kim jest artysta?”, „Co to znaczy tworzyć i na czym polega ten proces?”, „Co to jest wynalazek?”, „Jak powstaje obraz malarski?”.
Na koniec dzieci przystąpiły do części warsztatowej, gdzie same mogły namalować i ozdobić swój wiatraczek. Potem z pomocą nauczycieli i opiekunów, łączyły jego skrzydła i przytwierdzały pinezką do patyczka. Wszystkie wiatraczki były piękne i kręciły się na wietrze. Po wyjściu z Muzeum poszliśmy na „małe co – nieco”; wszystkim bardzo smakowały słodkie rogaliki z powidłami śliwkowymi. 
Podeszliśmy pod stojący nieopodal pomnik budowniczego naszej Huty Stalowa Wola oraz miasta – Eugeniusza Kwiatkowskiego. Był to również człowiek wszechstronnie wykształcony i utalentowany. Wielki wizjoner II RP, inżynier, polityk, ekonomista. Wniósł duży wkład w rozwój polskiego przemysłu chemicznego: zakładów azotowych w Chorzowie i Tarnowie. Zajmował się pracą naukową z dziedziny chemii, ekonomii i historii. Wicepremier Polski, Minister Przemysłu i Handlu (1926-1930), Minister Skarbu (1935-1939), twórca Gdyni i Stalowej Woli oraz COP-u, którego niedawno obchodziliśmy 80-tą rocznicę. Mówił:  „Nieraz myślałem sobie, czego to nie można by dokonać w Polsce i się udało”.

Pogoda się poprawiła. Świeciło ciepło jesienne słońce, więc poszliśmy jeszcze do pobliskiego Parku Miejskiego, gdzie zapaliliśmy znicz przy pomniku pułkownika Kazimierza Piłata pseudonim „Zaremba” Komendanta Obwodu AK „Niwa” w czasie II wojny światowej. Podeszliśmy do kolejnego miejsca pamięci narodowej, pod budynek, w którym znajdowała się Komenda Gestapo. Więziono w nim i przesłuchiwano żołnierzy oraz cywilów. Odczytaliśmy słowa z wmurowanej, pamiątkowej tablicy i uczciliśmy ich cześć minutą ciszy. Poszliśmy również na jesienny spacer po parku. Różnobarwne liście szeleściły nam pod nogami, a w powietrzu unosił się ich zapach. Obserwowaliśmy wiewiórki biegające po parku oraz dzięcioła białego, stukającego na sośnie. Słuchaliśmy śpiewu ptaków i bawiliśmy się na placu zabaw. Zmęczeni i pełni wrażeń wróciliśmy do szkoły, by sporządzić rysunki z naszej dzisiejszej wycieczki.

Anna Baniuch 

Integracja Zerówki
Integracja Zerówki
Integracja Zerówki
Integracja Zerówki
Integracja Zerówki
Integracja Zerówki
Integracja Zerówki
Integracja Zerówki
Integracja Zerówki
Integracja Zerówki
Integracja Zerówki
Integracja Zerówki
Integracja Zerówki
Integracja Zerówki
Integracja Zerówki

Wyjazd integracyjny uczniów "Zerówki"

30 września grupa dzieci z klasy „0” wraz z rodzicami i wychowawcą świętowali Dzień Chłopca na wyjeździe integracyjnym w Obojnej „Madejówce”. Dziewczynki wręczyły swoim szkolnym kolegom drobne upominki oraz złożyły życzenia. Na rozległym terenie gospodarstwa agroturystycznego mieszczą się stajnie oraz zwierzyniec, po którym oprowadzała nas właścicielka  pani Agnieszka Madej, z pasją opowiadając o zwierzętach,  którymi się opiekuje.  Dzieci poznały wygląd i zwyczaje wielu zwierząt, a były wśród nich:  konie, osiołki, owce, kozy, lama, strusie, króliki oraz liczne ptactwo: pawie, gołębie, perliczki, papugi i inne.  Mogły także karmić zwierzaki ich przysmakami: marchewką, jabłkami, burakami i liśćmi kapusty. Największą furorę zrobiły kocięta, które biegały pomiędzy dziećmi, pozwalały się brać na ręce i głaskać. Następnie zwiedziliśmy mini-skansen,  miejsce w którym właściciele kolekcjonują przedmioty, których używano dawniej w gospodarstwie wiejskim: narzędzia rolnicze, sanie, wozy, dawne powozy, krosno, dzieże, żarna czy "maśniczki" i przedmioty codziennego użytku.  Dzieciaki  naocznie mogły obserwować jak z ziaren zbóż powstaje mąka,  jak wyglądała uprawa lnu „od roślinki po nici” i tkanie z niego płótna.  Po zwiedzaniu przyszedł czas na małe co nieco - dzieci i rodzice mogli  zasmakować „podpłomyków”  -  placuszków pieczonych na blasze z domową konfiturą,  szarlotki, pieczonych na ognisku kiełbasek oraz chleba ze smalcem i kiszonymi ogórkami przygotowanego przez gospodynię. Kolejną atrakcją była przejażdżka po okolicy bryczką,  zaprzężoną w dwie klacze. Siedząc wygodnie na ławeczkach zwiedzaliśmy malowniczą okolicę i obserwowaliśmy jesienną przyrodę. Pan woźnica odpowiadał na pytania dzieci dotyczące koni. Kolejną świetną zabawą było puszczanie olbrzymich baniek mydlanych.  Dużo radości dostarczyła dzieciom zabawa „w chowanego”  i  plac  zabaw, gdzie miały do dyspozycji:  trampolinę, zjeżdżalnie, huśtawki, mnóstwo miejsca do biegania i gry w piłkę.  Będziemy miło wspominać to niezwykłe miejsce i jego przemiłych gospodarzy.  W „Madejówce”  można ciekawie spędzić czas z całą rodziną i dostarczyć dzieciom moc atrakcji.

A. Baniuch

DO WAKACJI 2019 POZOSTAŁO

187

dni

22

godzin

36

minut

30

sekund

Najnowsze galerie