„Lektura w pudełku”
Uczniowie klasy VIII a realizowali - w ramach zajęć języka polskiego – projekt edukacyjny „Lektura w pudełku”. Pudełko z lekturą to nic innego jak karton dowolnej wielkości, np. po butach, wypełniony przedmiotami codziennego użytku, które wiążą się z treścią konkretnej lektury szkolnej.
Ósmoklasiści próbowali zmieścić w pudełku dramat „Balladyna” Juliusza Słowackiego. Wkładali do niego rzeczy, które kojarzą im się (wprost lub pośrednio) z danym wątkiem fabuły, postacią, miejscem akcji itp. .Praca nad projektem wymagała od twórców nie tylko znajomości lektury, ale przede wszystkim sporo samodyscypliny, inwencji twórczej i pracy. Mogliśmy podziwiać gotowe przedmioty codziennego użytku, ale także wykonane własnoręcznie z papieru, plasteliny, klocków, czy też rysunki, wyklejanki, ilustracje wycięte z czasopism.
Podczas zajęć każdy z uczniów miał szansę opowiedzieć o zawartości swojego pudełka, co pozwoliło innym poznać różne sposoby rozumienia tekstu, czy też zidentyfikować wspólne postrzeganie wybranych zagadnień. Było to ciekawe podsumowanie pracy z lekturą i utrwalenie jej treści przed egzaminem.
A. Kaczmarska