Obserwacje i doświadczenia w klasie V
Klasa 5c podczas lekcji biologii prowadziła obserwacje i doświadczenia:
1. obserwację wzrostu rośliny przy użyciu nasion fasoli,
2. obserwację kierunku transportu wody w roślinie – na podstawie białych kwiatów jastrunu (potocznie zwanych margaretkami) i wody z rozpuszczonymi w niej barwnikami spożywczymi,
3. doświadczenie: czy można wyhodować roślinę z bulwy (przy użyciu bulwy ziemniaka)?
4. doświadczenie: czy woda jest potrzebna do kiełkowania (przy użyciu nasion fasoli)?
5. doświadczenie: jaki wpływ mają kwaśne deszcze na wzrost roślin (obiektem doświadczenia była rzeżucha)?
6. doświadczenie: czy kierunek padania światła wpływa na kierunek wzrostu rośliny - owsa?
Wyniki i wnioski z przeprowadzonych obserwacji i doświadczeń:
1) przy odpowiedniej temperaturze i dostępie do wody nasiona kiełkują. Nasiona fasoli początkowo marszczą się i pęcznieją od wody, potem pęka ich łupina nasienna i pojawia się pierwszy organ rośliny czyli korzeń, następnie wyrasta łodyga, która wypuszcza liście.
2) roślina posiada tkanki przewodzące, pod ich wpływem białe kwiatki jastrunu zmieniły kolory,
3) bulwy ziemniaka służą do rozmnażania bezpłciowego, z fragmentu bulwy zawierającej oczko (związek pędu) mogą w korzystnych warunkach wyrosnąć pędy nadziemne,
4) woda ma duży wpływ na kiełkowanie nasion fasoli, bez wody nasiona nie wykiełkują,
5) kwaśne deszcze ograniczają lub uniemożliwiają wzrost i rozwój roślin, nasiona rzeżuchy podlewane rozcieńczonym kwasem siarkowych (IV) nie wykiełkowały w ogóle, rzeżucha podlewana rozcieńczonym kwasem siarkowym (IV) odbarwiła się i uschła,
6) światło jest potrzebne do prawidłowego wzrostu roślin, na podstawce, która była przykryta kartonem z otworem, owies rósł w stronę otworu wyciętego w kartonie. Dodatkowo po 6 dniach od zakrycia owies stracił żywo zielony kolor.
Uczniowie podczas prowadzenia obserwacji i doświadczeń utrwalili sobie wiadomości dotyczące przerabianych treści z biologii. Fasolę oraz ziemniaki z hodowli zostały przesadzone do ziemi w celu dalszej obserwacji.
Oprócz obserwacji wzrostu roślin uczniowie będą obserwować czas rozkładu odpadów, zakopanych w szkolnym ogrodzie przez uczniów klas 4.
Wioletta Budkowska-Kozak