Definicja, model i standardy szkoły promującej zdrowie
Co to jest Szkoła Promująca Zdrowie?
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która:
- w szczególny sposób propaguje zdrowy styl życia wśród uczniów;
- wyposaża uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia;
- zachęca do działań prozdrowotnych zarówno uczniów szkoły, ich rodziców i wszystkich pracowników szkoły;
- kształtuje w uczniach poczucie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
Główne cechy Szkoły Promującej Zdrowie
- Edukacja zdrowotna jako ważny element programu nauczania szkoły.
- Etos zdrowia w szkole – czyli dobre samopoczucie uczniów i wszystkich pracowników szkoły.
- Współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną.
Główne cele Szkoły Promującej Zdrowie
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej;
- wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego;
- zachęcanie do zdrowego stylu życia;
- stwarzanie uczniom i pracownikom realnych i atrakcyjnych możliwości dokonywania zdrowych wyborów;
- umożliwianie uczniom rozwoju ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniania w nich poczucia własnej wartości;
- zapewnianie sprzyjającego zdrowiu środowiska do pracy i nauki;
- włączenie do działań szkoły służby zdrowia, zwłaszcza do edukacji zdrowotnej.
Standardy szkoły promującej zdrowie
- Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
- Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
- Szkoła realizuje edukację zdrowotną uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych oraz dąży do poprawy jej skuteczności.
- Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami. Koordynatorzy projektu:
Wioletta Budkowska-Kozak
Lucyna Goc
Szkolny Zespół Promocji Zdrowia:
Nauczyciele:
Małgorzata Paruch-Szegda – wicedyrektor
Wioletta Budkowska-Kozak – nauczyciel biologii i przyrody, koordynator
Lucyna Goc – nauczyciel geografii, informatyki i edukacji dla bezpieczeństwa, koordynator
Małgorzata Bieszczad – wychowawca oddziału przedszkolnego
Anna Zbrożyna -Tutak – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Izabela Gierak – psycholog
Tryka Urszula – pedagog specjalny
Sylwia Komada-Bober – nauczyciel historii, opiekun 44 SDH Szare Szeregi im. Janka Bytnara ps. Rudy
Berenika Kowalska – nauczyciel współorganizujący proces kształcenia
Paulina Kowalczyk – nauczyciel wychowania fizycznego
Joanna Bieleń – nauczyciel j. angielskiego, opiekun SU
Katarzyna Chorzępa – pielęgniarka szkolna
Rodzice: Izabela Adler, Justyna Połomska
Uczniowie: Gabrysia Giżka, Pola Krokos
Plan działań w zakresie promocji zdrowia na rok szkolny 2023/2024 w załączniku.
Załączniki:
- Plan pracy Szkoły Promującej Zdrowie [295.09 KB]
- Definicja i standardy Szkoły Promującej Zdrowie [617.39 KB]